COSO II ryzyka nadużyć
Standard COSO II w odniesieniu do ryzyka nadużyć – nowy temat tygodnia przygotowana przez ekspertów PBSG.
Defraudacje i korupcja w przedsiębiorstwach to przypuszczalnie najbardziej niezagospodarowane rodzaje ryzyka we współczesnej gospodarce. Wiele przyczyn wpływa na taki stan rzeczy. Po pierwsze, ryzyko wystąpienia nadużyć jest bardzo często ignorowane. Kadra zarządzająca bywa przeświadczona o jego braku lub o skuteczności stosowanych środków kontroli. Po drugie, nadużycia są z założenia związane z zachowaniem tajemnicy i dlatego bardzo trudno jest ustanowić środki mające na celu zapobieganie i wykrywanie realizacji ryzyka nadużyć. Po trzecie, tematyka i dostępność materiałów traktujących o zarządzaniu tym rodzajem ryzyka jest na polskim rynku ograniczona.
Większość publikacji dotyczących dobrych praktyk z zakresu kontroli wewnętrznej powstaje w Stanach Zjednoczonych. W styczniu 2007 trzy amerykańskie organizacje: IIA (The Institute of Internal Auditors),
AICPA (The American Institute of Certified Public Accountants) oraz ACFE (Association of Certified Fraud Examiners) wydały „Managing the Business Risk of Fraud: A Practical Guide” („Zarządzanie ryzykiem nadużyć: praktyczny przewodnik”). Przypomnijmy, że dwie pierwsze instytucje należą do COSO (The Committee of Sponsoring Organizations) – komitetu, który opracował model kontroli wewnętrznej COSO I oraz model zarządzania ryzykiem korporacyjnym COSO II.
Wspomniany dokument dotyczący zarządzania ryzykiem nadużyć opisuje wiele praktycznych kwestii, które z pewnością będą pomocne kadrze zarządzającej przy ustanowieniu skutecznego systemu kontroli wewnętrznej w zakresie nadużyć. Kwestie te zebrane zostały w następujące punkty:
Program zarządzania ryzykiem nadużyć powinien być w odpowiedni sposób zakomunikowany przez zarząd oraz najwyższe kierownictwo, łącznie ze stworzeniem polityk.
- Program zarządzania ryzykiem nadużyć powinien być w odpowiedni sposób zakomunikowany przez zarząd oraz najwyższe kierownictwo, łącznie ze stworzeniem polityk.
- Analiza i ocena ryzyka nadużyć powinna być dokonywana w określonych odstępach czasu, by zidentyfikować potencjalne schematy lub zdarzenia, co do których należy podjąć odpowiednie działania.
- Powinny zostać ustanowione techniki zapobiegające potencjalnej realizacji ryzyka nadużyć.
- Techniki wykrywające potencjalną realizację ryzyka nadużyć powinny zostać ustanowione tak, by ujawnić zdarzenia nie wykryte przez techniki zapobiegawcze lub nie objęte zakresem działań zapobiegawczych.
- Powinny zostać ustanowione procedury raportowania, za pomocą których możliwa będzie ocena skuteczności stosowanych środków zapobiegawczych i wykrywających oraz, w wypadku realizacji ryzyka nadużyć, przeprowadzenie skoordynowanych działań wyjaśniających oraz naprawczych w odpowiednim czasie i zakresie.