Urząd Marszałkowski Opole PBSG
PBSG w konsorcjum z Unizeto Technologies SA zostało wybrane do realizacji projektu – „ Wdrożenie systemu zarządzania ryzykiem oraz kontroli zarządczej w oparciu o wymagania ustawy o finansach publicznych” w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Opolskiego”
PBSG w konsorcjum z Unizeto Technologies SA zostało wybrane w drodze przetargu nieograniczonego do realizacji projektu – „Wdrożenie systemu zarządzania ryzykiem oraz kontroli zarządczej w oparciu o wymagania ustawy o finansach publicznych” w projekcie „ Wyższa jakość zarządzania w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Opolskiego”, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu Państwa.
Celem projektu jest przygotowanie i wdrożenie systemu zarządzania ryzykiem oraz kontroli zarządczej w UMWO w oparciu o wymagania ustawy o finansach publicznych.
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług polegających na:
1. Przeprowadzeniu szkoleń dla kadry zarządzającej urzędem- Wprowadzenie do zarządzania ryzykiem wg COSO II- Zintegrowane zarządzanie.
Zakres szkolenia powinien obejmować następujące zagadnienia:
- Pojęcie ryzyka
- Zasady zarządzania ryzykiem
- Elementy procesu zarządzania ryzykiem:
- identyfikacja i ocena ryzyka oraz odniesienie go do akceptowanego poziomu ryzyka,
- ustalanie metod przeciwdziałania ryzyku,
- monitorowanie procesu i dokonywania zmian
2. Opracowaniu diagnozy stanu zarządzania Urzędem przygotowującej budowę systemu zarządzania ryzykiem i zawierającego:
- prawne uwarunkowania wpływające na zarządzanie urzędem samorządowym, a zwłaszcza urzędem marszałkowskim
- struktura organizacyjna UMWO i wynikające z niej uwarunkowania na sposób zarządzania Urzędem,
- elementy i struktura zarządzania UMWO,
- elementy zarządzania jakością w zarządzaniu Urzędem,
- elementy zarządzania ryzykiem występujące w UMWO
- ocena systemu zarządzania w UMWO i wnioski z niej wynikające dla
modelu wdrożenia zarządzania ryzykiem i kontroli zarządczej oraz zapewniającego stałe podwyższanie sprawności i efektywności pracy Urzędu. Przedstawienie wariantowych rozwiązań, wariantu optymalnego oraz skutków wyboru każdego z podanych i warunków jego wdrożenia.
3. Przeprowadzeniu warsztatów dla zespołu wdrażającego zarządzanie ryzykiem wg COSO II, w tym:
- prawne uwarunkowania wpływające na zarządzanie urzędem samorządowym, a zwłaszcza urzędem marszałkowskim
- struktura organizacyjna UMWO i wynikające z niej uwarunkowania na sposób zarządzania Urzędem,
- elementy i struktura zarządzania UMWO,
- elementy zarządzania jakością w zarządzaniu Urzędem,
- elementy zarządzania ryzykiem występujące w UMWO
- ocena systemu zarządzania w UMWO i wnioski z niej wynikające dla modelu wdrożenia zarządzania ryzykiem i kontroli zarządczej oraz zapewniającego stałe podwyższanie sprawności i efektywności
pracy Urzędu. Przedstawienie wariantowych rozwiązań, wariantu optymalnego oraz skutków wyboru każdego z podanych i warunków jego wdrożenia.
4. Przeprowadzeniu warsztatów dla kadry kierowniczej urzędu przygotowujących wdrożenie kontroli zarządczej z elementami zarządzania ryzykiem,
Zakres warsztatów obejmować następujące zagadnienia:
- Pojęcie i zakres kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych.
- Szczególne obowiązki w zakresie kontroli zarządczej.
- Rola kierownika oraz kadry kierowniczej w zakresie kontroli zarządczej.
- Procedury wewnętrzne dotyczące kontroli zarządczej w świetle nowych przepisów ustawy o finansach publicznych (badanie zgodności ze standardami COSO II).
- Zarządzanie ryzykiem w kontroli zarządczej (metody identyfikacji ryzyka, analiza i ocena ryzyka, weryfikacja i ocena stosowanych mechanizmów analizy i oceny ryzyka, monitorowanie ryzyka, sposoby eliminowania i minimalizowania ryzyka).
5. Przeprowadzeniu warsztatów dla pozostałych pracowników urzędu przygotowujących wdrożenie kontroli zarządczej z elementami zarządzania ryzykiem,
Zakres warsztatów obejmować będzie następujące zagadnienia:
- Pojęcie ryzyka
- Zasady zarządzania ryzykiem
- Elementy procesu zarządzania ryzykiem:
- identyfikacja i ocena ryzyka oraz odniesienie go do akceptowanego poziomu ryzyka,
- ustalanie metod przeciwdziałania ryzyku, scenariusze zagrożeń
- monitorowanie procesu i dokonywania zmian
- Metody badania ryzyka, budowa mapy ryzyka, monitoring, kontrola i ocena systemu.
6. Opracowaniu zasad procedur kontroli zarządczej w Urzędzie w formie raportu – doradztwo
Celem etapu jest opracowanie modelowych procedur związanych z planowaniem, wdrożeniem, pomiarem i monitorowaniem kontroli zarządczej w oparciu o standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (załącznik do komunikatu 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r.) w formie raportu oraz prowadzenie w oparciu o wnioski i rekomendacje zawarte w raporcie, doradztwa i konsultacji dla pracowników Urzędu, w toku opracowywania przez nich procedur wewnętrznych kontroli zarządczej dostosowanych do specyfiki funkcjonowania Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego, w celu zapewnienia spójnego, jednolitego i efektywnego systemu jego organizacji.
7. Dostarczeniu 20 licencji oprogramowania i wdrożenie systemu informatycznego Risk Manager wspierającego zarządzanie ryzykiem w urzędzie.
Wdrożone oprogramowanie ma zapewnić automatyzację procesu zarządzania ryzykiem oraz efektywne wykorzystanie narzędzia w procesach decyzyjnych urzędu. Jednocześnie dostarczone oprogramowanie (Risk Manager) usystematyzuje wszystkie wewnętrzne procesy monitorowania i raportowania poziomów ryzyka w komórkach organizacyjnych urzędu, w szczególności na potrzeby audytu wewnętrznego, kontroli zarządczej i procesów zarządzania jakością i bezpieczeństwem informacji.