Zarządzanie naruszeniami ochrony danych osobowych – przygotuj się na nowe obowiązki
Obowiązek zarządzania naruszeniami ochrony danych osobowych był już znany wśród administratorów danych. W praktyce ograniczał się on jednak do spisania procedury i uruchomienia kanałów umożliwiających zgłaszanie incydentów.
Czego brakowało? Niestety często pracownicy nie mieli świadomości czym właściwie jest to naruszenie i dlaczego tak ważne jest ich zgłaszanie.
Efekt? „Jesteśmy bezpieczni bo nikt nie zgłasza naruszeń.” Czy na pewno?
RODO do tematu podchodzi bardziej praktycznie, ponieważ analizuje zarówno przyczyny, jak i skutki naruszenia, starając się je minimalizować. Co to oznacza?
Po pierwsze, administrator musi dokumentować wszelkie naruszenia ochrony danych osobowych, w tym okoliczności naruszenia ochrony danych osobowych, jego skutki oraz podjęte działania zaradcze.
Po drugie, w przypadku gdy jest wysoko prawdopodobne, że naruszenie może skutkować naruszeniem praw lub wolności osób fizycznych, obowiązkowo, w ciągu 72 godz. należy powiadomić organ nadzoru (aktualnie GIODO), wskazując na wszystkie istotne aspekty naruszenia.
Po trzecie, w przypadku gdy jest wysoko prawdopodobne, że naruszenie może skutkować naruszeniem praw lub wolności osób fizycznych, należy powiadomić podmiot danych, czyli osoby których dane są zagrożone (uwaga: nie zawsze jest to wymagane!).
Jednocześnie, RODO wskazuje, że należy się upewnić, czy wdrożono wszelkie odpowiednie techniczne środki ochrony i wszelkie odpowiednie środki organizacyjne, by od razu stwierdzić naruszenie ochrony danych osobowych i szybko poinformować organ nadzorczy i osobę, której dane dotyczą. Liczy się jak najszybsza reakcja.
PBSG, w ramach usługi wdrożenia wymagań RODO, wspiera klientów w opracowaniu procesu identyfikacji i zarządzania naruszeniami ochrony danych osobowych, z uwzględnieniem:
- możliwości implementacji do aktualnie wykorzystywanych mechanizmów obsługi incydentów bezpieczeństwa,
- jasnego zdefiniowania czym jest naruszenie ochrony danych osobowych i jakie mogą być jego przykłady, biorąc pod uwagę specyfikę organizacji,
- mechanizmów technicznych wspierających identyfikację incydentów, analizy występujących incydentów i podejmowania stosownych działań zapobiegających i informacyjnych.