Ministerstwo Sprawiedliwości jest urzędem pomocniczym Ministra Sprawiedliwości, naczelnego organu administracji rządowej odpowiedzialnego za dział administracji rządowej – sprawiedliwość. Minister Sprawiedliwości z mocy Konstytucji jest członkiem Krajowej Rady Sądownictwa.
Fakty i dane
Pełna nazwa
Ministerstwo Sprawiedliwości
Branża
Administracja Państwowa
Czego oczekiwał klient?
Weryfikacja przyjętych w sądach powszechnych rozwiązań teoretycznych i praktycznych dot. modeli Kontroli zarządczej w zakresie zarządzania ryzykiem oraz opracowanie rekomendacji w zakresie wdrożenia integralnego systemu zarządzania ryzykiem. Projektem objęto jednostki wymiaru sprawiedliwości w obrębie trzech poziomów: sądy apelacyjne, sądy okręgowe i sądy rejonowe.
Co zrobiliśmy?
WYKONALIŚMY AUDYT
Przeprowadziliśmy czynności, które umożliwiły nam rozpoznanie potrzeb oraz przyjętych rozwiązań w zakresie zarządzania ryzykiem w kontekście kontroli zarządczej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości. Działania prowadzone były w obrębie trzech poziomów: sądy apelacyjne, sądy okręgowe i sądy rejonowe. Wywiady, spotkania i ankiety pozwoliły na integrację wiedzy pochodzącej z wieloźródłowej analizy.
OPRACOWALIŚMY MODEL ZARZĄDZANIA RYZYKIEM
Wyniki i wnioski za audytu umożliwiły opracowanie jednolitego modelu zarządzania ryzykiem wraz z rekomendowaną listą ryzyk sądownictwa powszechnego.
WDROŻYLIŚMY SYSTEM DO ZARZĄDZANIA RYZYKIEM ERISK
Opracowany model zarządzania ryzykiem wraz z rekomendowaną listą ryzyk sądownictwa powszechnego skonfigurowaliśmy w oprogramowaniu do zarządzania ryzykiem erisk w zakresie wielopoziomowej analizy ryzyka oraz centralnego systemu raportowania na czterech poziomach: ministerstwo, apelacja, okręg, rejon. Wdrożeniem objęto około 10 tys. użytkowników.
DOKUMENTACJA ZARZĄDZANIA RYZYKIEM
Opracowaliśmy i wdrożyliśmy komplet procedur i dokumentów, w tym plany postępowania i rejestr ryzyk. Opracowaliśmy rekomendacje do wdrożeń rozwiązań w zakresie optymalizacji bazy ryzyk i bazy zabezpieczeń.
Jakie były rezultaty?
Projekt obejmował kompleksowe wdrożenie systemu do zarządzania ryzykiem wraz cyfryzacją i procesów zarządzania ryzykiem. W efekcie opracowano kompletny i jednolity model zarządzania ryzykiem oparty na międzynarodowych standardach COSO II i ISO 31000 zgodny z ustawą o finansach publicznych.
Zastosowane techniki i modele działań:
- Ustawa o finansach publicznych
- Analiza ekspercka
- COSO II
- ISO 31000
- oprogramowanie do zarządzania ryzykiem erisk
- burza mózgów
- ankiety
Co zyskał klient?
Zoptymalizowane procesy zarządzania ryzykiem w obrębie trzech poziomów jednostek wymiaru sprawiedliwości: sądy apelacyjne, sądy okręgowe i sądy rejonowe.
Sprawną komunikację w zakresie obsługi i aktualizacji dokumentacji pomiędzy poszczególnymi poziomami sądownictwa.
Zautomatyzowany proces raportowania, który realizowany jest na podstawie danych w czasie rzeczywistym.
Przygotowanie ponad 370 sądów powszechnych do jednoczesnej analizy ryzyka wg jednolitych standardów metodycznych i analitycznych.