Aplitt S.A. jest dostawcą usług IT dla biznesu, szczególnie podmiotów z branży finansowej. Dostarcza rozwiązania technologiczne i usługi informatyczne. Zapewnia telefoniczne i elektroniczne kanały dystrybucji, w tym bankowość elektroniczną. Obszary działalności firmy to usługi wytwarzania oprogramowania, obsługującego produkty bankowe i ubezpieczeniowe dla instytucji finansowych, w tym bancassurance, – usługa bankowości elektronicznej eSKOK, dająca możliwość obsługi środków gromadzonych w kasie za pośrednictwem elektronicznych kanałów dostępu, usługi outsourcingowe w zakresie dostarczania infrastruktury informatycznej, utrzymania i obsługi oprogramowania, regionalnej obsługi użytkowników, call center, w tym prowadzenie aktywnych kampanii marketingowych, usługi infolinii i windykacji telefonicznej.
Czego oczekiwał klient?
Projekt obejmował przeprowadzenie analizy wpływu biznesowego (BIA), która miała stać się podstawą do określenia potencjalnych strat wynikających z zakłóceń realizacji krytycznych procesów. Aplitt poszukiwał doświadczonego partnera, który będzie się wyróżniać nie tylko bogatym portfolio z zakresu przeprowadzania analiz biznesowych, ale też gruntowną znajomością branży IT. Te założenia spełniło PBSG. Przeprowadziliśmy niezbędne analizy oraz opracowaliśmy dokumentację, uwzględniając możliwe straty finansowe, wizerunkowe oraz wpływ zakłóceń na poziom satysfakcji klientów.
Co zrobiliśmy?
ZIDENTYFIKOWALIŚMY KRYTYCZNE ZASOBY
Przeprowadziliśmy inwentaryzację i analizę zasobów IT (systemów i infrastruktury) i lokalizacji. Zidentyfikowaliśmy krytyczne procesy biznesowe i zasoby (w tym ludzkie) niezbędne do utrzymania ciągłości działania, kluczowe w procesie wznowienia działalności biznesowej.
WYCENILIŚMY SKUTKI ZAGROŻEŃ
Oszacowaliśmy finansowe i pozafinansowe skutki przerwania lub poważnego zakłócenia ocenianych procesów. Wyceniliśmy rozmiar potencjalnej straty lub wielkość utraconych korzyści oraz wpływu przerwania albo poważnego zakłócenia ocenianych procesów na działanie organizacji.
OKREŚLILIŚMY PARAMETRY RTO i RPO
Dla krytycznych zasobów i procesów, wyznaczonych na podstawie analizy BIA, określiliśmy parametry RTO, czyli czas potrzebny do przywrócenia procesów po wystąpieniu awarii, oraz RPO oznaczający akceptowalny poziom utraty danych wyrażony w czasie.
DOSTARCZYLIŚMY RAPORT
Na koniec przekazaliśmy przejrzysty raport, w którym uwzględniliśmy m.in. listy procesów krytycznych wraz z informacją określającą, przez jaki czas maksymalnie proces może nie być dostępny. Znalazły się w nim również listy zasobów realizujących procesy krytyczne oraz listy kluczowych produktów organizacji.
Jakie były rezultaty?
Dzięki wnikliwej analizie polityk i procedur dokładnie poznaliśmy organizację i jej potrzeby, co pozwoliło opracować dokumentację zgodną z jej specyfiką. Naszym priorytetem była identyfikacja ryzyk zagrażających ciągłości działania oraz oszacowanie prawdopodobieństwa i skutków ich wystąpienia.
Analiza BIA jest niezbędna, aby właściwie ocenić kluczowe procesy i dopasować zarządzanie ciągłością działania do danej organizacji. Klient zyskał więc praktyczne wsparcie w tym zakresie i podniósł poziom gotowości przedsiębiorstwa na ewentualne sytuacje kryzysowe. To z kolei korzystnie wpłynęło na niezakłóconą ciągłość działania i minimalizację ryzyka operacyjnego.
Co zyskał klient?
Niezbędną dokumentację uzupełniającą system BCM.
Rekomendacje co do dalszych usprawnień obszaru BCM.
Rzetelny, przejrzysty i kompleksowy raport z analizy.
Wzrost świadomości pracowników w tematyce ciągłości działania.