Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych (NDAP) to centralny urząd administracji rządowej obsługujący Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych – organ zarządzający archiwami państwowymi w Polsce, podlegający Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Funkcjonuje na podstawie statutu, regulaminu organizacyjnego oraz ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
Archiwa państwowe w Polsce wchodzą w skład państwowej sieci archiwalnej i podlegają Naczelnemu Dyrektorowi Archiwów Państwowych. Działają w formie jednostek budżetowych i są zaliczane do sektora finansów publicznych.
Fakty i dane
Pełna nazwa
Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych (NDAP)
Branża
Administracja rządowa
Komórki organizacyjne
- Departament Archiwistyki
- Departament Informatyzacji Archiwów
- Departament Kształtowania Narodowego Zasobu Archiwalnego
- Departament Organizacji Archiwów
- Departament Popularyzacji Działalności Archiwalnej
- Departament Rozwoju Archiwów
- Biuro Dyrektora Generalnego
Czego oczekiwał klient?
Klient poszukiwał doświadczonego partnera, który wsparłby go w procesie wdrożenia systemu zarządzania ryzykiem zgodnego z modelem COSO II i wymaganiami ISO 31000. Zdecydował się na PBSG ze względu na bogate portfolio i długoletnią działalność w obszarze administracji publicznej. Dodatkowym atutem było nasze autorskie narzędzie erisk, które ze względu na swoją specyfikę idealnie sprawdza się we wspieraniu rozproszonego procesu zarządzania ryzykiem. Zaproponowaliśmy personalizację i automatyzację oprogramowania, aby jak najbardziej spełniało potrzeby organizacji.
Poznaj NDAP
Co zrobiliśmy?
PRZEPROWADZILIŚMY AUDYT
Dokładnie przeanalizowaliśmy stosowane w organizacji rozwiązania i oceniliśmy stan zaawansowania w kwestii zarządzania ryzykiem. Opieraliśmy się głównie na przeglądzie dokumentacji, ale też zbieraliśmy dane z różnych źródeł: zewnętrznych, sytuacyjnych i środowiskowych.
OPRACOWALIŚMY MODEL ZARZĄDZANIA RYZYKIEM
Stworzyliśmy model systemu zarządzania ryzykiem dla sieci archiwów państwowych. W procesie udział wzięli zarówno pracownicy archiwów, jak i kierownictwo; moderatorem byli konsultanci PBSG. Celem było wyciągnięcie wniosków z wcześniej zebranych danych i wygenerowanie zestawu kilku możliwych scenariuszy umożliwiających podjęcie lepszych decyzji i działań.
PRZESZKOLILIŚMY PRACOWNIKÓW
W procesie zarządzania ryzykiem niezwykle ważny jest człowiek i jego wiedza co do systemowych rozwiązań, dlatego przeszkoliliśmy kluczowych pracowników z zakresu ISO 31000 i COSO II. Uruchomiliśmy też e-learning – Centrum Szkoleniowe PBSG udostępniło dla wszystkich archiwów państwowych szkolenie uzupełniające, aby cenna wiedza mogła zostać przekazana dalej, do pracowników poszczególnych jednostek.
DOKONALIŚMY ANALIZY RYZYKA
W ramach oceny ryzyka wyodrębniliśmy grupę unikalnych ryzyk wraz z identyfikacją zabezpieczeń. Dokładnie przeanalizowaliśmy zebrane dane i przygotowaliśmy plany postępowania z ryzykiem z uwzględnieniem zadań audytu i kontroli wewnętrznych. W ten sposób powstały merytoryczne podstawy modelu zarządzania ryzykiem, który uwzględnia specyfikę organizacji i jej zagrożenia.
Jakie były rezultaty?
Głównym celem wdrożenia systemu zarządzania ryzykiem w NDAP było uzyskanie kompletnej bazy informacji na temat zagrożeń mogących negatywnie wpływać na realizację celów strategicznych i operacyjnych. Klientowi zależało na optymalizacji metodyki zarządzania ryzykiem z wykorzystaniem narzędzia erisk.
Pierwszym krokiem było przeprowadzenie audytu, który objął:
- Archiwum Państwowym Dokumentacji
- Osobowej i Płacowej
- Narodowym Archiwum Państwowym
- Archiwum Akt Nowych
- Archiwum Głównym Akt Dawnych
- Archiwum Państwowym m. st. Warszawy
- Archiwum Państwowym w Poznaniu
- Archiwum Państwowym w Bydgoszczy
- Archiwum Państwowym w Lesznie
- Archiwum Państwowym w Koszalinie
Finalnie klient zyskał pełną dokumentację systemu zarządzania ryzykiem, obejmującą uprawnienia i odpowiedzialności, podział zadań oraz metodykę oceny ryzyka; została wykonana również analiza ryzyka. Dzięki automatyzacji poszczególnych etapów udało się zoptymalizować proces tak, aby przeprowadzać szybszą identyfikację potencjalnych zagrożeń i skrócić do minimum pętle decyzyjne. Zastosowanie erisk pozwoliło nie tylko na blokowanie negatywnego wpływu zagrożeń, ale też na aktywne uruchamianie działań w całej sieci, aby nie dochodziło do ich nasilenia. To wszystko za sprawą szybko przekazywanym informacjom z eriska.
Co najważniejsze, wdrożone mechanizmy systemu zarządzania ryzykiem stały się początkiem niekończącego się procesu stałej modernizacji i innowacyjnego myślenia o zarządzaniu w sieci archiwów.
Zastosowane techniki i modele działań:
- analiza ekspercka
- burza mózgów
- analiza scenariuszy zagrożeń
- erisk
- doradztwo
Co zyskał klient?
Zoptymalizowany i zautomatyzowany proces zarządzania ryzykiem zgodny z modelem COSO II i wymaganiami ISO 31000.
Dedykowane rozwiązanie wspierane narzędziem erisk.
Zwiększoną efektywność zarządzania ryzykiem i przydatność generowanych danych i informacji.
Wzrost świadomości pracowników w tematyce zarządzania ryzykiem.
Model zarządzania ryzykiem, który usprawnia proces zarządzania ryzykiem i stanowi ważne źródło informacji o ryzykach dla zarządu.