Pierwszy w Polsce certyfikowany system zarządzania usługami IT wg ISO 20000
Z kart historii PBSG
Rok 2007. Dzięki naszemu wsparciu oddział KGHM COPI, czyli jeden z największych przemysłowych ośrodków informatycznych w Polsce, mógł przystąpić do certyfikacji ISO 20000. Był to pierwszy certyfikat tego typu w Polsce. Wpis jest częścią cyklu publikacji #WczorajPionierzyDziśLiderzy, w którym przypominamy o ważnych dla nas wydarzeniach, które miały i mają nadal istotny wpływ na obszar zarządzania ryzykiem w polskich organizacjach. Wybierz się z nami w podróż w czasie i poznaj istotne szczegóły tego wydarzenia.
Wstęp:
Doradzaliśmy KGHM, jak zbudować zintegrowany system do zarządzania usługami IT. Organizacja miała już stosowne zaplecze i procedury, jednak zależało jej na procesowym zarządzaniu. Naszym zadaniem było wsparcie tego obszaru, zwłaszcza podejmowanie decyzji na poziomie operacyjnym, taktycznym i strategicznym.
ISO/IEC 20000:
Norma ISO/IEC 20000 jest pierwszą normą uznawaną w skali międzynarodowej, opracowaną z myślą o zarządzaniu usługami informatycznymi. Określa sposób wdrażania usług IT, które są tworzone zgodnie z celami biznesowymi i ich wspierania, a nie tylko dla samej technologii. Podzielona została na dwie części: ISO/IEC 20000-1, która określa wymagania, jak tworzyć i wdrażać systemy zarządzania IT; oraz ISO/IEC 20000-2, która zawiera wyjaśnienia najlepszej praktyki dla zarządzania usługami. Obie części zostały sprawdzone pod kątem dobrych praktyk ITIL, które pokazują, jak zwiększyć zdolności wytwórcze i wydajność.
O usłudze:
Projekt obejmował zbudowanie systemu do zarządzania usługami informatycznymi wykorzystywanymi przez oddziały KGHM. Od 2001 roku spółka odnotowywała intensywny wzrost i szybko okazało się, że wiele z mechanizmów organizacyjnych i zarządczych wymaga optymalizacji i dostosowania do potrzeb i realiów. Naszym zadaniem było wyeliminowanie wąskich gardeł wynikających z braku systemowych rozwiązań, przez co dochodziło do opóźnień w realizacji projektów. Uwzględniliśmy m.in. program obniżki kosztów, prowadzenie projektów, oceny eksploatacji i efektywność systemów.
Zadania:
W ramach projektu wykonaliśmy:
- Analizę dokumentacji
- Audyt mechanizmów
- Aktualizację dokumentacji
- Wdrożenie narzędzi Smart
- Szkolenie
- Audyt przed certyfikacją
- Asysta w procesie certyfikacji
Efekty:
Dzięki współpracy PBSG z oddziałem KGHM COPI powstał system usprawniający koordynację i zarządzanie usługami informatycznymi dla wewnętrznych potrzeb IT w KGHM. W zaledwie 8 miesięcy powstał zoptymalizowany system zarządzania jakością usług IT według ISO 20000, który pozytywnie przeszedł proces certyfikacji. Jesteśmy dumni, że mogliśmy wesprzeć KGHM i pomóc organizacji uzyskać pierwszy w Polsce certyfikat ISO 20000.
Zdjęcie powyżej pochodzi ze strony: https://kghm.com/.
Przeczytaj inne wpisy w kategorii Historia
Jesteś zainteresowany? Masz pytania?
Porozmawiajmy o Twoim projekcie!